Dags för Barki

Idag red jag Barki i paddocken helt utan hjälp... tänkte berätta om hur det gick...

Tog in Barki som tyckte det var lite jobbigt att vara ensam i stora stallet men han stod ändå snällt i stallgången sålänge inte matte vände ryggen till.
Gick ut till ridbanan där ja kontrollerade kommandon och longerade honom vilket fungerade jätte bra, han travade till och med på volten runt mig!
Skulle sen sitta upp och först gick han runt lite men så fick jag honom att stanna och stå helt stilla. Han svarade på skritten direkt och gick super stadigt frammåt, dock kom han in i sina gammla vanor med att vrida huvudet till vänster och låsa fast nacken och inte gå att rubba, han skrittar trots detta snett frammåt... Så vi fick ta en diskussion om det. Ska tillägga att jag enbart rider honom med bettlöst ännu.
Hade just fått honom att släppa låsningen och skulle skritta sista långsidan när han helt utan förvarning EXPLODERAR rätt upp i luften och i luften gör någon annan sorts språng, jag var såååå nära på att åka av, dum som man är hade man ju inte helskodda ridbyxor på sig heller.
Men jag tackar för den fina man han har som fungerade perfekt som handtag för efter de där skutten la han iväg i galopp först gick det i "rejserfart" sen blev det en vanlig galopp. Sååå härlig!
Valde i detta fallet att bara driva på  honom istället för att ta en "dagkamp" och försöka sakta av när jag bara hade sidepull träns på honom. Kändes ärligt talat väldigt meningslöst så det var bara att hålla sig kvar och driva.
När han väl sprungit av sig lite blev han lugn som en filbunke och gjorde allt jag bad om, skrittade frammåt och tog flera halter och svängde åt båda hållen. Så när halten fungerade som bäst satt jag av och gav honom lite musli som belöning.
Gick med honom för att skritta av och han var såå nöjd och stolt, för att inte tala om hur stolt matte var! Det fungerade ju! =D
Älskade, duktiga, busiga, och mysiga häst! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback